Fogszabályozás

A fogszabályzó kezelés célja:

A fogak normális fejlődésének biztosítása gyermekkorban, ezáltal a rágás, beszéd és az ideális esztétikai megjelenés biztosítása. Maradó fogazatban a már kialakult rendellenesen álló fogak kezelése. Mindezeket különböző fogszabályozási módszerekkel lehet megvalósítani:
-kivehető fogszabályzó készülékkel -rögzített fogszabályzó készülékkel -sebészeti úton + fogszabályzó készülékkel

Kivehető fogszabályzó készülék:

Ezeket a készülékeket főleg gyermekkorban használjuk a fogak és állcsontok helyes fejlődésének irányítására. A kivehető fogszabályozó készüléket éjszaka és nappal is minél hosszabb ideig kell viselni. Előnyei: kedvező árfekvésű, beteg által eltávolítható , állcsontok fejlődése befolyásolható, eltávolíthatósága révén könnyen tisztíthatók a fogak és maga a készülék is. Hátrányai: a fogak testes elmozdítása nem végezhető velük (csak rögzített készülékekkel), a hatékonysága a beteg együttműködésétől (készülék használati idejétől) függ.

Rögzített fogszabályzó készülék:

Az elnevezés onnan származik, hogy a bracketek (zárak melyek a drótot tartják) közvetlenül a fog felszínére vannak felragasztva. Ezek a zárak különböző anyagból készülhetnek. A fémbracketek készülhetnek rozsdamentes acélból, aranyból, titániumból, melyek hátránya, hogy nem esztétikusak. Ezért fejlesztették ki a műanyag és porcelán, fogszínű bracketeket. Majd a teljesen esztétikus megoldásként ezeket a bracketeket a fogak belső (nyelvfelőli) oldalára helyezik fel.